Kinderen op internet: Risico’s v.s. Ontwikkelingskansen

In het eerste deel kon je lezen wat mediawijsheid is en mediawijs opvoeden inhoudt. Ook kon je lezen dat het belangrijk is om aan te sluiten bij de ontwikkelingsleeftijd van je kind(eren). Misschien heb je wel gemerkt dat dat soms best lastig is. Want als je ze spelletjes laat doen waar ze te jong voor zijn, wat voor risico’s lopen ze dan? En wat als ze toch alleen het internet opgaan en dingen tegenkomen die nog niet voor hun ogen bedoeld zijn? In deze blog schrijven we over de risico’s op het internet en hoe je dit zo klein mogelijk houdt. Daarnaast bekijken we hoe je het internet positief kunt inzetten in de opvoeding en de ontwikkeling van je kinderen ermee kunt stimuleren.

Risico’s
Gelukkig zijn de meeste ouders zich wel bewust van de risico’s van het gebruik van internet en andere media. Met een goede mediaopvoeding kan je als ouders ook zorgen dat je kind(eren) hier meer en meer bewust van worden. Daarnaast zijn er een hoop dingen die je kunt doen om het risico zo klein mogelijk te houden dat je kind een negatieve ervaring opdoet op internet:
• Bereid met je kind goed voor als hij/zij op internet gaat, loop de regels nog eens door
• Laat ze zien wat ze moeten doen als ze iets tegenkomen dat ze als vervelend ervaren (melden bij ouders, op meldknop.nl of andere social media)
• Stel samen de privacy-instellingen in
• Word zelf lid van de (social) media zodat je weet wat zij zien en je ze in het begin kunt monitoren
• Volg de leeftijdsadviezen (o.a. kijkwijzer)
• Laat kinderen altijd hun eigen leeftijd gebruiken
• Gebruik voor kinderen tot +/- 8 jaar een internet filter
• Bekijk de spellen die ze graag willen spelen eerst zelf
• Laat je informeren over alle termen. Op de site van het NJI staat een begrippenlijst die je kan downloaden

Het liefst wil je je kinderen beschermen tegen de harde buitenwereld. Helaas gaat het op het internet ook wel eens mis. Uit onderzoek (bron: meldpunt.nl) is gebleken dat 14% van de kinderen aangeeft zelf wel eens een vervelende ervaring te hebben gehad.

Van alle vormen komt pesten het vaakst voor. Plagerijen zijn redelijk normaal op de basisschool, het moet echter geen structureel pesten worden. Je kind helpen pestgedrag te relativeren kan helpen ze weerbaarder te maken.

Het is natuurlijk ontzettend vervelend als een kind een nare ervaring heeft gehad op het internet. Maar wat kan je nu het beste doen voor je kind?
• Praat er over met je kind. Relativeer en leg uit dat er, net als in het echte leven, altijd mensen zijn die geen goede bedoelingen hebben. Leg uit wat ze kunnen doen om zichzelf te beschermen op internet.
• Op Meldknop kan je hulp zoeken als je een afbeelding van internet wilt laten halen of aangifte wil doen
• Wanneer je bedreigd bent, of onzedelijk benaderd bent, meld dit dan ook altijd bij de politie.
• Verzamel zoveel mogelijk bewijs (screenshots, gesprekken)

Sexting
Vorig jaar was het veelvuldig in het nieuws, maar veel ouders kunnen zich er nog weinig bij voorstellen dat hun kinderen ook aan ‘Sexting’ doen: een spannende foto naar je vriendje of vriendinnetje sturen. Op een symposium werd verteld dat 25% van de achtstegroepers hier al mee bezig is. Het wordt ook wel het nieuwe friemelen genoemd en kan op zichzelf niet veel kwaad. Helaas zitten hier ook risico’s aan. Wanneer je vriend(innetje) deze foto doorstuurt naar andere gaat het om Shame Sexting. Als ze jonger zijn dan 18 jaar valt dit zelfs onder het verspreiden van kinderporno en dit betekent dat het strafbaar is.
Omdat praten over seks met je ouders op deze leeftijd redelijk gênant kan zijn, zijn er een aantal filmpjes gemaakt die ouders (evt. samen met hun kinderen) kunnen kijken om deze onderwerpen wel bespreekbaar te maken. Deze kan je vinden op de website van safer internet day.
Ook BNN heeft er begin dit jaar aandacht aanbesteed met de campagne#geengezicht 
Mochten ze nu toch een foto willen sturen naar hun vriendje of vriendinnetje: laat ze er voor zorgen dat ze niet herkenbaar op de foto staan!

Hoe zet je internet positief in?
Kinderen kunnen veel leren als internet en media juist worden ingezet. Ze kunnen uitgedaagd worden in hun creativiteit, fijne motoriek, kennis en fantasie. Maar hoe weet je nu wat aansluit bij hun ontwikkeling en wat passend is? Hier een aantal tips:
• Zorg voor materiaal wat aanspreekt en aansluit bij hun interesse
• Praat met je kind over wat ze interesseert, wat boeit hen, wat is leuk?
• Ga samen op zoek naar nieuwe dingen, zo zie je hoe hun zoekgedrag is en kan je ze eventueel bijsturen
• Gebruik de adviezen van experts. Het NJI heeft per leeftijdscategorie beschreven waar ze in hun ontwikkeling behoefte aan hebben
• Kinderen spelen vaak dingen na die ze gezien en gehoord hebben. Wanneer dit gebeurd is het niet gelijk een teken dat iets schadelijk is geweest voor ze, dit doen ze om gebeurtenissen te verwerken.
• Films, media en internet beïnvloeden het wereldbeeld van kinderen. Kinderen tot ongeveer 9 zijn nog niet goed in staat te onderscheiden wat echt of niet echt is
• Daarnaast heeft Cinekid heeft een app ontwikkeld waar apps en spelletjes per ontwikkelingsgebied zijn ingedeeld, nadat ze grondig zijn getest. In de app is er ook de mogelijkheid om reviews te lezen. Je kan hem
hier downloaden.

Leave your comment