Vakantie: zo kunnen je kinderen zichzelf wél vermaken

Je dacht dat de zomervakantie ontspannen weken zouden worden, maar in plaats daarvan is het thuis chaos en ruzie. Je zag jezelf heerlijk buiten een boekje lezen, maar betrapt jezelf erop dat je om de haverklap moet helpen, plannen moet bedenken of politieagent moet spelen. Waarom kunnen je kinderen zich niet zelf vermaken? Je hebt het gevoel dat ze nog geen kwartier zelfstandig iets kunnen ondernemen zonder bij je te komen. Hoe creëer je je eigen vakantie moment?

Ik spreek veel ouders die aan het einde van het schooljaar niet kunnen wachten tot de vakantie begint. De onrust van de laatste schoolweken, waar de ene vrij feestdag, de andere juffendag, schoolreisje, excursie en musical opvolgt is meestal leuk maar ook vermoeiend. Zeker voor wat gevoelige kinderen, die aan het einde van het schooljaar sowieso wel ‘op’ zijn en dan extra behoefte hebben aan structuur en regelmaat. Je telt samen de weken naar de ‘grote vakantie’ toe af. En dan…

Blijkt dat je kind binnen een week zijn/haar speelgoed wel heeft gezien, uitgeknutseld is, zich om de haverklap verveelt, je steeds opzoekt om dingen te vragen en niet zelfstandig naar de buurkinderen toe wil. Tja tussen vervelen en vervelend zit maar één letter verschil. Kinderen die zich vervelen zijn vaak geen pretje. En dat is heel oké om toe te geven! Nu we dat hebben gehad: wat kan je er aan doen?

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:

  1. Je kind is inderdaad gebaat bij structuur en regelmaat en ‘zwemt’ te veel in tijd nu het ritme van de school wegvalt.
  2. Je kind weet wel ongeveer wat hij/zij wil, maar wordt geremd door verlegenheid om die dingen te gaan ondernemen (durft niet buurmeisje te vragen om te spelen, zelfstandig naar het speeltuintje om de hoek gaan, niet aan een knutselwerk beginnen omdat hij denkt dat het toch niet gaat lukken o.i.d.)

Natuurlijk kan het ook aan iets anders liggen, maar dit zie ik het meest voorbij komen. De oplossingen liggen dan ook voor de hand.

Heb je een kind dat gebaat is bij structuur en ritme, dan helpt het om dit ook thuis door te voeren. Houd (ongeveer) dezelfde eettijden aan als tijdens schoolweken, en deel, net als op school, de dag op in ‘blokken’. Maak met je kind een planning van wat hij/zij per blok in die tijd wil doen. Plan per dagdeel (kleine kinderen) of per dag (grotere kinderen) vooruit en help evt. door mee te brainstormen of keuzes te bieden. Ben je wel een beetje creabea? Je kan zelfs per week een thema bedenken en daarbinnen wat activiteiten verzinnen samen. Hoe beter je kind een ‘plaatje’ van de dag/het dagdeel heeft, hoe gemakkelijker hij/zij zelfstandig kan spelen. En hoe meer jij toekomt aan je boek of wat dan ook!

Ik sprak vorige week een ouder en die vertelde me:

“Ik ga nu elke ochtend met haar zitten met gewoon een wit vel en een stift. En samen schrijven we alles op wat we die dag gaan doen. Ook de momenten waarop ze kan spelen. Niet eens altijd tot in detail, maar omdat ze nu duidelijk weet wanneer ze wat mag gaan doen, gáát ze ook echt voor zichzelf spelen. Wat een uitkomst!”

Kinderen die worden geremd door verlegenheid of onzekerheid, hebben een opstapje nodig. Bied aan om samen een beginnetje te maken, of loop even mee naar de buren. Ook al heb je er niet zo’n zin in en weet je dat je kind het best zelf kan. Je kan dan gelijk even checken hoe dit gaat en als het inderdaad best oké gaat kan je kind het de volgende keer misschien wel zelf! In ieder geval een kleine moeite voor je kind om lekker te kunnen gaan spelen en voor jou om ook even een moment voor jezelf te vinden. Gewoon doen!

Enjoy!

Merk je dat je kind vaak geremd wordt door onzekerheid of verlegenheid? Komt hij hierdoor niet alleen in de vakantie niet lekker tot spelen en ondernemen? Vraag ons om gerichte en persoonlijke tips voor jouw kind! In een gratis adviesgesprek nemen we een half uur de tijd om naar jouw situatie te luisteren en je in ieder geval twee waardevolle tips te geven die jij zo kunt toepassen.

Leave your comment